Az emberi fejlődés három fokozaton megy keresztül: a reformon, a forradalmon és a lázadáson.
A reform a legfelszínesebb: csak a külcsínt érinti, sosem hatol mélyebbre. Nem változtat máson, csak az ember felsőruházatán; a külsőségeken.
Etikettel, illemmel látja el – egyfajta civilizáltsággal – anélkül, hogy bármi lényegit is megváltoztatna benne. Kifesti, kicsiszolja, kifényesíti, miközben mélyen a felszín alatt ugyanolyan marad. Nem más, mint illúzió, kitaláció. A tiszteletreméltóság látszatát kelti, és közben mindenkit képmutatóvá tesz. Jó modorra tanít, ez azonban ellenkezik a belső maggal. A belső magot még meg sem értették.
A társadalom szempontjából azonban a reform olajozottságot jelent.
A reform olyan, mint egy kenőanyag. Fenntartja a status quót, segít, hogy minden a régi….
A második megközelítés a forradalom; ez már egy kicsit mélyebbre megy. A reform csak az eszméket változtatja meg, a vezérelveket nem is érinti. A forradalom mélyebbre hatol, és elér a szerkezetig – de csak a külsőig, a belsőig nem.
Az ember két síkon él: az egyik a fizikai, a másik a szellemi. A forradalom csupán a fizikai síkot érinti – a gazdaság, a politika, ezek tartoznak a fizikai síkhoz. Mélyebbre hatol, mint a reform, sok régi dolgot lerombol, és sok újat teremt; de a létezés, az ember legbelsőbb lénye még mindig érintetlen marad. A forradalom az erkölccsel foglalkozik, a jellemmel; a reform a modorral, az etikettel, a civilizáltsággal – azáltal, hogy a személy formális viselkedését változtatja meg. A forradalom átszabja a külső vázat, és valóban megváltoztatja azt. Új struktúrát hoz létre, de a belső minta ugyanaz marad; a belső tudatosságot nem érinti. A forradalom tehát kettősséget, szakadást eredményez.
Az első megközelítés, a reform képmutatást szül.
A második, a forradalom skizofréniát, áthidalhatatlan szakadékokat.
Az ember két részre hullik, és nincs híd, amely összekösse. Ezért van, hogy a forradalmárok megtagadják a lelket – Marx és Engels, Lenin, Sztálin és Mao mindannyian megtagadták a lelket. Meg kellett tagadniuk, nem fogadhatták el, hiszen akkor az egész forradalmuk felszínes játékká törpül, és nyilvánvalóvá válik, hogy amit tesznek, nem teljes.
A reformista nem tagadja meg a lelket, ezt ne feledd. Ő elfogadja, mert számára nem jelent problémát – sosem megy ugyanis olyan mélyre, hogy egyáltalán elérje. Gandhi elfogadja a lelket – ő reformista. A reformisták sosem mondanak nemet semmire; ők azok, akik mindenre csak igennel felelnek; rendkívül udvarias emberek. Hacsak nem válik abszolút szükségessé, nem utasítanak el semmit, mindent elfogadnak. A forradalmárok azonban megtagadják a lelket. Meg kell tagadniuk, mert másképp a forradalmuk részlegesnek tűnik.
Épp a minap olvastam egy rövid történetet: Charlie sétálni vitte egy másik városból való barátját, George-ot a belvárosba. Épp a látnivalókat csodálták, amikor George megjegyezte: – Mondd csak, látod azt a csinos lányt ott? Felénken mosolyog ránk. Ismered? |
A harmadik megközelítés a lázadás. A lázadás egyenesen a lényegi magból fakad: a tudatosság szintjén hat, radikális; átalakít, alkímikus. Új lénnyel ajándékoz meg; nem csupán új testtel, új ruhákkal, hanem egy új lénnyel. Új ember születik.
A tudatosság történetében háromféle gondolkodó létezett: a reformer, a forradalmár és a lázadó. Manu, Mózes, Gandhi – ők a reformerek, a legfelszínesebbek. Keresztelő Szent János, Marx, Freud – ők a forradalmárok.
És végül Jézus, a Buddha, Krishnamurti – ők a lázadók.
Megérteni, mi a lázadás, annyi, mint megérteni, mi a vallásosság. A vallásosság lázadás, totális átalakulás. A vallásosság a múlt megszakítása, az új kezdete, a régi teljes elvetése. Semminek sem kell folytatódnia, mert ha valami folyatódik, az fenntartja a régit.
A reform átfesti a felszínt. A forradalom lerombolja a külső szerkezetet, a belsőt azonban érintetlenül hagyja.
A forradalom utáni kommunista társadalmakban a belső ember ugyanaz maradt, odabent semmi változás nem történt, egy csepp sem. Ugyanaz az elme él tovább – ugyanaz a zsugori, nagyravágyó, egoista elme; ugyanaz az elme, amely Amerikára vagy a kapitalista országokra is jellemző. De a társadalom külső váza megváltozott. A törvények, az állam, a gazdaság, a politika külső struktúrája – ezek megváltoztak. És ha egyszer a rendőri erőt, a kormányzati hatalmat megdöntik, az emberek újra visszaesnek a régi mintákba. A centralizált, forradalom utáni társadalom csakis erőszakkal kormányozható, nem lehet demokratikus, mert ha megengednék az embereknek, hogy függetlenek legyenek, azzal megengednék, hogy ismét behozzák az életükbe a belső létezést. És a belső létezés még mindig ott van – csak elnyomták, elbarikádozták; nem élhetik. Úgy kell élniük, ahogy a kormány diktálja, nem élhetnek a belső létezésük szerint.
A valódi forradalom spontán. Az ilyen forradalmat lázadásnak hívják.
Még néhány különbség e között a három fogalom között, és megérted, miről beszélek.
A reform nem kíván tőled sokat. Azt mondja: „Csak díszítsd fel a bejárati ajtódat.” Nem számít, ha közben az egész házad mocsokban úszik. Nyugodtan élhetsz mocsokban, csak ne hagyd, hogy a szomszédok meglássák. Az elülső verandának gyönyörűnek kell lennie, mert ez az, ami a szomszédjaidat érdekli, nem a belső létezésed, a belső házad. Elmennek a házad előtt, és csak a bejárati ajtót látják. Csinálj, amit akarsz, csak a hátsó ajtónál csináld. Az elülső ajtó tehát egyfajta látszattá válik, kirakattá, vitrinné, amit a szomszédok megbámulhatnak. Valójában a hátsó ajtónál élsz, nem pedig az elülsőnél. Az csak ott van, mint egy mesterséges kreálmány; sosem ott mész be a házba, és sosem ott mész ki – csakis azért van, hogy mások lássák.
Nézd meg jól az elülső ajtódat – mindenkinek van belőle. Úgy hívják, álarc, maszk, személyiség, szerep: rúzs, púder és kencefice; szerepekkel ruház fel téged. Te valójában nem az vagy, az csak festék.
A forradalom egy kicsivel mélyebbre hatol, de csak egy kicsivel. Átrendezi a szalonodat, hogy meghívhass magadhoz másokat. Indiában ez nagyon gyakran előfordul. Indiában a szalon általában pazar és csillogó, de meg ne próbálj beljebb menni! Az emberek konyhája olyan mocskos és undorító, a fürdőszobáról pedig ne is beszéljünk. De senki sem törődik a konyhával és a fürdőszobával; csak a szalon érdekli őket. Mert ez az, ahol találkozol a vendégeiddel. Ez hamis; nem érinti az igazi lényedet, de segít fenntartani a tekintélyedet. Erről szól az erkölcs – egy gyönyörű szalon. És ha megengedheted magadnak, még egy Picassót is kiakaszthatsz a szalonod falára.
Csak azon múlik, mennyi pénzed van.